joi, 6 noiembrie 2014

Cum am fotografiat fluturii

 Atelierul de fotografie

In acest articol am scriu despre fotografia macro si mai exact despre fotografierea fluturilor . Aparent fotografierea fluturilor poate parea un lucru usor de facut dar daca intram in miezul problemei lucrurile stau un pic mai complicat. Primul lucru pe care trebuie sa-l facem inainte sa iesim la fotografiat ,este acela sa ne informam de perioadele in care apar ,locuri si daca vrem sa facem un lucru pana la bun sfarsit ,sa invatam sa recunoastem speciile de fluturi ,lucru destul de greu  de facut tinand cont ca Romania numara in jur de 4000 mii de specii de fluturi ,majoritatea fiind nocturni ,eu aici in acest articol am sa ma refer la cei diurni .Dupa ce primavara isi intra in drepturi depline ,apar si primii fluturi urmand ca apoi cu venirea verii sa apara treptat numeroase specii ,apogeul maxim  fiind intre jumatatea lunii iunie si jumatetea lunii august ,fiecare specie in parte urmand cursul vieti ei atingand in final scopul final , perpetuarea speciei .
Fluturii trebuiesc cautati in locurile unde exista o varietate cat mai mare de plante ,depinzand foarte mult in functie specie de anumite plante si flori ,ei fiind un simbol al ne-alterarii mediului inconjurator .
Eu am gasit mare parte din speciile pe care le-am fotografiat in fanetile de pe dealurile Vrancei ,iar alte specii in zonele montane tot din Vrancea cum ar fii fluturile ochii paun de zi pe care-l vedeti mai jos .
                                                                  Ochi paun de zi (Inachis io )
Eu am incercat sa cuprind in fotografiile mele un numar cat mai mare de specii ,desigur din ce aveam la dispozitie ,in mare parte am reusit sa fotografiez  toti fluturii pe care i-am vazut insa am avut si fluturi pe care nu i-am fotografiat din cauze diverse,fie nu m-am putut apropia de ei fie  respectiva specie si-a incheiat ciclul vietii ei .
                                                                C-album (Polygonia c-album )
Inca n-am reusit sa identific toate speciile pe care le-am fotografiat in jur de 25-30 de specii  ,  insa pana cand voi face acest lucru vreau sa intru putin in mai multe detalii despre modul cum am fotografiat.
Eu pentru fotografia macro am preferat sa folosesc un obiectiv macro specializat ,Tamron 90 mm  sigur se poate si cu un alt obiectiv non  macro dar care are o distanta focala de peste 50mm  ,insa daca vrem sa obtinem rezultate foarte bune un obiectiv macro este mult mai indicat.
Tinand cont de faptul ca fluturii in mare parte sunt speriosi  ,am folosit aparatul pe modul prioritate diafragma (AV) pentru a-mi permite controlul rapid al diafragmei sa pot controla rapid profunzimea de camp care are un rol important in tipul asta de fotografie .Rolul diafragmei dupa cum stiti este acela de-a limita cantitatea de lumina care ajunge  la senzor  sau d-ea  permite  patrunderea  unei cantitati mai mari de lumina ,insa diafragma influenteaza si profunzimea campului de claritate in functie de distanta focala folosita .Dat fiind faptul ca am fotografiat fluturii in mediul lor natural  n-am putut alege sa am un  anumit fundal dupa bunul meu plac ,de foarte multe ori fiind foarte aglomerat cu elemente pe care nu le doream in cadru , uneori a trebuit sa focalizez pe un anumit detaliu , chiar daca nu aveam in campul de claritate intregul fluture ,dupa cum vedeti mai jos.
Cand facem fotografii macro cel mai bine este focalizam manual pentru obtinerea celor mai bune rezultate si sa folosim trepiedul ,cand vine vorba de fotografierea fluturilor  timp de trepied  nu aveti ,poate doar uneori dimineata sau spre seara cand se retrag pe firele de iarba pentru a petrece noaptea ,iar cat despre autofocus  eu am preferat sa autofocalizez  pentru a scurta timpul  si apoi am refocalizat manual daca nu am fost multumit de autofocus.
Spuneam mai sus despre aglomerarea fundalului ,ei bine asta este o problema intalnita  la ordinea zilei ,in asfel de situatii nu avem prea multe de facut ,fie incercam sa deschidem diafragma pentru a separa cat mai mult subiectul de fundal dar vom pierde  din campul de claritate ,fie renunatam la cadru si asteptam ca fluturile nostru sa se aseze pe altceva ,depinde de situatie .
Trebuie sa fim foarte atenti la cel mai mic detaliu la fotografiile nostre ,cand incercam  sa izolam subiectul de fundal trebuie sa tinem cont  si de acele elemente din fundal ,care prin defocalizarea lor pot produce niste pete in cadru care pot distrage atentia de la subiectul nostru asa cum vedeti in imaginea alaturata.
Vedeti cum in fotografia alaturata acea pata mov atrage privirea catre ea , insa pot fii si cazuri cand putem sa folosim elemetele din fundal pentru a crea o cromatica frumoasa .
Trebuie sa tinem cont ca atunci cand avem elemente in spate  foarte aproape de subiectul nostru ,indiferent cat vom deschide diafragma aceastea nu se vor defocaliza complet ,pe langa toate aceste lucruri trebuie sa vigilam si umbrele ce cad peste subiectul nostru ,mai ales atunci cand nu folosim un blitz .
Mai jos aveti doua exemple in care puteti vedea cum in prima imagine paiul din dreapta ,lasa o umbra peste aripa fluturelui ,precum si acele paie care distrag atentia de la subiect ,iar in a doua imagine se vede cum  peste fluture am umbre venite de alte elemente din jurul sau.

In majoritatea cazurilor pe cat a fost posibil am fotografiat in lumina mai slaba ,spre seara sau dimineatea dar si in lumina puternica ,problema  este ca de multe ori dimineata pana cand fluturii isi usuca aripile de roua  soarele este deja sus pe cer si lumina este destul de tare ,insa daca mergeti la primele ore ale diminetii puteti surprinde fluturii cu roua pe ei , si puteti sa obtineti niste cadre cu adevarat surprinzatoare ,personal  o singura data  am observat  un fluture cu roua pe el ,dar din pacate nu am avut aparatul cu mine .

Compozitia 

Dincolo  de toate aceste   aspecte tehnice , pana la urma trebuie sa ne gandim mult mai mult la compozitie  ,sa ne gandim la  cum vrem sa arate fotografiile noastre . Compozitia  este  un lucru care se-nvata in timp cu rabdarea necesara ,eu cand  am fotografiat fluturii m-am adaptat situatiei din teren ,pozitia fluturelui , in functie de specia pe care o fotografiam .Am cautat sa creez imagini cat mai dinamice ,imagini care sa transmita vizual cea ce eu am vazut in momentul respectiv.
Spun ca-m compus in functie de specie ,si spun asta pentru ca fiecare specie are un comportament al ei ,unele specii isi etaleaza aripile ,in timp ce alte specii bat din ele tot timpul cand sunt asezate ,altele  le tin inchise  in permanenta  in timpul stationarii lor pe flori , chiar daca de cele mai multe ori aceastea au un colorit extraordinar cum este si cazul fluturelui de mai jos ,masculul avand un galben-portcaliu pe spate in timp ce femela are pe spate un galben-verzui  .
Mai jos am sa pun cateva fotografii unde am sa exemplific  dece am compus in modul respectiv.
























In fotografiile de mai sus am ales o compozitie pe verticala ajutat de pozitia fluturilor ,in imaginea din stanga am creeat o diagonala pentru o imagine mai dinamica , trebuie sa tineti cont ca trebuie sa ne aplecam la nivelul subiectului nostru , sa nu denaturam marimea subiectului.


In aceste doua imagini de mai sus am ales sa fotografiez de sus ,pentru ca in prima imagine am vrut sa pun accent pe forma si desenul de pe aripele fluturelui ,iar in imaginea  a doua am vrut sa scot evidenta culoarea aprinsa de pe aripile fluturelui .
Intotdeuana trebuie  sa ne gandim  sa puntem subiectul in evidenta si cea ce-l face diferit ,si sa transmitem prin fotografiile noastre  cea ce am vazut si simtit in momentul respetiv.
Sper ca acest articol v-a fost de folos si util ,si daca a fost asa nu uitati sa-l distribuiti mai departe .
Mai multe fotografii cu fluturi  puteti sa vedeti aici  toate bune pe curand !

3 comentarii:

  1. Superbi!
    Pentru mine este o delectare fotografierea fluturilor.
    Un link care te poate ajuta la identificarea fluturilor: http://www.leps.it/

    RăspundețiȘtergere
  2. Felicitari adro¡ian ,foarte frumos

    RăspundețiȘtergere

Social Icons